Am aşteptat cu multă nerăbdare să merg să văd, la Teatrul
de Stat Constanţa „Şobolanul rege”, dramatizare după „Cârpele de spălat pe jos”
a lui Matei Vişniec. Am avut parte de un spectacol răscolitor după un text
genial, o parabolă a decadenţei presei, dar care atrage atenţia şi asupra
moralităţii în derivă.
Acţiunea piesei se petrece undeva în Balcani, în miezul
unui război civil. Două tabere beligerante duc un conflict sângeros cu ambiţia
absurdă că lupta lor va deschide principalele jurnale de ştiri. O metaforă
actuală, dar şi o posibilă proiecţie a viitorului, într-un context în care anumiţi
beligeranţi se bazează pe mediatizarea ororilor pentru a-şi creşte puterea şi
influenţa. Miza este alimentată când în mijlocul lor îşi face apariţia şi un
jurnalist francez, veteran al relatărilor de pe front. Pentru a-i oferi
acestuia o „ofrandă” ce ar putea servi cauzei, unul dintre combatanţi îşi
împuşcă un vechi prieten şi îl priveşte apoi cum agonizează. În acest timp, îi telefonează jurnalistului pe
care-l invită insistent să-i ia un interviu muribundului.
În afară de asta, însă, războiul se desfăşoară după
program, de luni până vineri. În weekend este prevăzut cu sfinţenie un „armistiţiu”
pentru ca cele două tabere să poată urmări în tihnă serialul TV „Santa Barbara”
sau să meargă la piaţă.
Din când în când, conflictul cere time-out-uri şi pentru
activităţi recreative ca barbutul sau pentru schimburi avantajoase precum
dolari pentru muniţie gata sfinţită.
Cei zece actori din distribuţie joacă roluri multiple.
Piesa capată astfel un dinamism aparte, accentuat de interpretările credibile
şi oneste ale artiştilor.
Jurnalistul care ia parte la acţiune apare ca un om
împovărat de dezgust, dar aflat într-o neobosită vânătoare de senzaţional cu
care să-şi fidelizeze publicul înnebunit după subiectele cu miros de sânge. Povara
morală pe care o duce îl va face în final să cedeze ispitei de a-şi pune prematur
capăt vieţii. Partitura sa contrastează cu savurosul personaj al cinicului
comandant Malik, interpretat de Remus Archip. În scenariu apare un preot dispus
să binecuvânteze chiar şi ustensile de război pentru a intra în graţiile
liderului militar, dar şi un intelectual orb, care cade răpus de vulgaritatea majorităţii.
Un personaj cu adevărat complex este şi şobolanul iscoditor,
însufleţit de actriţa Maria Lupu. Acest rozător inteligent propune oamenilor un
parteneriat de ecologizare.
Dramatizarea prezintă o lume în care greutatea metafizică
a omului este cântărită în numărul de şobolani dispuşi să-i digere impurităţile
morale. Escorta de şobolani a fiecăruia revendică apoi aşa-numitul spaţiu „Ş” din
care poate observa fiecare mişcare a omului pe care îl are în „grijă”. Astfel,
spectacolul nu denunţă doar practicile mass-media, ci şi publicul iubitor de
macabru.
"Şobolanul rege" este un
spectacol multimedia, cu proiecţii video care alături de coloana sonoră creează
un impact emotional răscolitor. Costumele în tonuri gri şobo şi decorul care
reproduce fidel cadrul dezolant al unui spaţiu măcinat de război contribuie decisiv
la succesul spectacolului. "Şobolanul rege" este o proiecţie necosmetizată a realităţii curente,
dominată de manipulare şi obsesia unora pentru control.